Åpenhetsloven trådte i kraft i Norge den 1. juli 2022, og satte nye krav til virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold hos forretningsforbindelser og i leverandørkjeder.
Den omfatter alle større norske selskaper, og innebærer en plikt til å gjennomføre aktsomhetsvurderinger knyttet til risiko for menneskerettighetsbrudd i leverandørkjeden og rapportere på risikoforhold og hvordan disse håndteres.
Motor Gruppen AS er morselskap i et konsern som består av 24 selskaper. Konsernselskapene driver i hovedsak med import og salg, samt reparasjon og vedlikehold av motorvogner.
Virksomheten eies med 86 % av Thrane-Steen Gruppen AS og 14 % av Bello Invest AS.
Selskapet har som virksomhetsområde:
«Handel, produksjon, erverv og drift av fast eiendom og annen økonomisk virksomhet, herunder deltagelse i andre selskaper.»
Motor Gruppen omfattes av regelverket i åpenhetsloven, og ser på det som viktig å drive i samsvar med åpenhetsloven for å sikre grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsvilkår. I tillegg er det et ønske om å drive transparent, gjennom å sikre tilgang til informasjon rundt driften av virksomhet, og hvordan selskapet håndterer funn av negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsvilkår.
Det er virksomhetens styre som har det øverste ansvaret for at virksomheten driver i samsvar med gjeldende lovgivning, og som vedtar foretakets organisering og retningslinjer, samt kartlegging og risikovurderingsprosesser i henhold til lovgivning. Det er Direktør HR og Digitale kanaler som har det administrative ansvaret for at lover og retningslinjer overholdes, herunder overvåkning og oppfølging. I det enkelte konsernselskapet, følges åpenhetsloven opp av den enkelte daglige leder. I tillegg benytter selskapet seg av ekstern rådgivning, for å sikre at arbeidet er i samsvar med lovgivning.
Selskapet har gjennomført en kartlegging og aktsomhetsvurdering av selskapene i konsernet etter åpenhetsloven § 5.
Selskapene i konsernet har gjennomført en risikovurdering av bransje og selskapets geografiske området som er forankret i FN’s prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter sammen med OECDs rammeverk for aktsomhetsvurderinger. Selskapet har også vektlagt Swedwatch risikovurdering av produktkategorier i bransjen som er utført på vegne av Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ).
Med dette som bakgrunn har konsernet vurdert de spesifikke risikoelementene vurdert opp imot selskapets bransje/virksomhetsområde, hvor også geografisk område er hensyntatt.
Denne vurderingen er gjenstand for et utgangspunkt hvor sannsynlighet og konsekvensene for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsvilkår, utgjør grunnlag for prioriteringene ved utvelgelse av oppfølging av leverandører og forretningsforbindelser.
I konsernets direkte leverandør- og forretningsforbindelsesledd er hovedvekten av leverandørselskapene norskregistrerte. Norge og EU har generelt en lav risikoprofil i forhold til brudd på menneskerettigheter/anstendige arbeidsvilkår. Konsernets internasjonale leverandører har hovedsakelig sete i Asia, herunder Kina og India, samt Europa.
Sammenlignet med Norge og EU har asiatiske selskaper en forhøyet risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsvilkår, og også i forhold til konsekvensen ved brudd på disse. Motor Gruppen importerer biler og bildeler fra blant annet Kina og kjøper også (indirekte) tjenester fra selskaper fra India, som har som virksomhetsområde levering av IT relaterte tjenester/software.
Flere land i Asia, herunder Kina og India, har en forhøyet risikoprofil for brudd på både menneskerettigheter og anstendige arbeidsvilkår. Dette gjelder avvik i forhold til retten til fri fagorganisering, trygge arbeidsforhold, rettferdige lønninger og forholdet mellom arbeid- og hviletid. I tillegg er det i flere asiatiske land funn av brudd på ILOs kjernekonvensjon om barnearbeid.
I Norge og EU har også enkelte bransjer en noe forhøyet risikoprofil enten direkte eller indirekte, og flere av selskapene har leverandører som får sine leveranser utenfra Norge og EU. Dette gjelder blant annet selskaper knyttet til transportnæringen, og selskaper som driver utvinning av råvarer og utvikler komponenter til biler. Funnene indikerer en forhøyet risiko for brudd på anstendige arbeidsvilkår også for selskaper registrert i Norge og EU. Dette gjelder blant annet retten til rettferdige lønninger, retten til å kunne fagorganisere seg, retten til trygge arbeidsforhold, og retten til overholdelse av arbeidstidsbestemmelsene.
Styret og ledelse i Motor Gruppen har valgt å ha en tett oppfølging overfor selskaper som har en forhøyet risiko på grunn av geografisk plassering eller bransjemessig tilknytning. Det samme gjelder selskapers største leverandører og forretningsforbindelser målt etter selskapenes omsetning til virksomheten.
Motor Gruppen AS har foreløpig ikke avdekket vesentlige avvik i leverandørkjeden, men flere leverandører og forretningsforbindelser har ikke ferdigstilt aktsomhetsvurderinger, eller konsernet har ikke mottatt tilstrekkelig med opplysninger til at det kan ta stilling til om det foreligger brudd på åpenhetsloven. Virksomheten vil rutinemessig følge opp leverandørene og forretningsforbindelsene, for å sikre at eventuelle avvik blir rettet.
Virksomheten er i en kontinuerlig prosess med å videreutvikle retningslinjer for å sikre en tilfredsstillende oppfølging av leverandører og forretningsforbindelser. Det er blant annet vedtatt at når selskapet avdekker mangler eller brudd på lover og retningslinjer, skal leverandører og forretningsforbindelser få en frist for å rette opp forholdene. Manglende retting av forholdene, vil få betydning ved fremtidige avtaleinngåelser.
Styret har videre vedtatt å implementere et krav om at leverandører og forretningsforbindelser må signere et egenerklæringsskjema når nye kontrakter inngås. I henhold til de nye kontraktene, kan kvalifiserte brudd på åpenhetsloven og retningslinjer i siste instans medføre at avtalene kan kanselleres.
Motor Gruppen har utarbeidet interne retningslinjer for å sikre at selskapet driver virksomhet i samsvar med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsvilkår.
Selskapet har utarbeidet et HMS-regelverk som skal ivareta ansatte ved utøvelse av arbeidsoppgaver i virksomhetene.
I forhold til fagorganisering kan ansatte melde seg inn, informasjon foreligger i personalhåndbok. Konsernet har både selskaper som har ansatte som er fagorganiserte, og selskaper som ikke har fagorganiserte etter sitt eget ønske.
Foretakene i konsernet innordner seg ulike tariffavtaler, eksempelvis Fellesforbundet og Handel og Kontor, i forhold til lønn og lønnsfastsettelse, AMU utvalg og tillitsvalgte. Selskapet utarbeider videre kontrakter og retningslinjer i samsvar med arbeidsmiljøloven.
I tilfeller hvor de ansatte i selskapene ikke er fagorganiserte, skjer lønnsfastsettelse i samarbeid med representanter for ansatte. I disse tilfellene har ledelsen et spesielt ansvar for informasjon om lønnsoppgjør, og dette overholdes ved at ledelsen sender et infobrev til ansatte i virksomheten om rammene for lønnsoppgjøret dette året.
Det er ingen negative funn som gir mistanke om at selskapet forårsaker eller medvirker til brudd på grunnleggende menneskerettigheter eller anstendige arbeidsvilkår internt i selskapene.
Direktør HR og Digitale kanaler har fremlagt funnene etter gjennomføring av kartlegging og aktsomhetsvurderingene i selskapet. Disse er fremlagt for selskapets administrasjon og styre.
Henvendelser og spørsmål knyttet til Motor Gruppens arbeid med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold kan rettes til esg@motorgruppen.no